REISVOORBEREIDING

WAARDEVOLLE INFORMATIE 

 

Elk jaar zijn we voor u onderweg in de meest uiteenlopende vaarregio's.

We geven dan ook graag onze ervaring aan u door.

Hier hebben we belangrijke en interessante informatie verzameld voor de voorbereiding van uw vaarvakantie. 

 

REISVOORBEREIDING

VOOR UW BOOTVAKANTIE

Belangrijke informatie voor uw self-drive bootreis of vaarvakantie

Onderstaand  hebben we heel wat belangrijke en waardevolle informatie verzameld voor de goede voorbereiding van uw vaarvakantie.

 

boat1

Hoe boek je een bootvakantie

 

Een bootvakantie boeken verloopt niet anders dan het boeken van een andere reis. Je kiest eerst je vaarbestemming zoals bijvoorbeeld Frankrijk,  nadien eventueel de regio. Op die webpagina bekijk je de afvaartlocaties en de boten die daar op locatie beschikbaar zijn. Die selectie vul je in op het hiertoe bestemd online formulier te vinden op dezelfde webpagina. Nadat wij uw aanvraag ontvangen hebben bekijken wij de beschikbaarheid na van die boot of bij gebrek hieraan stellen wij u een alternatief voor.  Anders dan bij het boeken van een hotel kamer in een complex met tientallen gelijke kamers zijn er maar een beperkt aantal of zelfs maar één boot van een specifiek boot type aanwezig op de afvaart locatie. Omwille van die redenen vinden wij het belangrijk dat u ons een aanvraag formulier toestuurt zodat wij volgens onze ervaring u een meest passend voorstel kunnen doen. Na ons voorstel heeft u enige dagen bedenktijd, uw boot ligt hiervoor tijdelijk vast. Na betaling van het voorschot leggen wij de boot definitief vast. De reservatie is dan een feit.

boat3

Zonder vaarbewijs noch ervaring?

 

Voor het besturen van een boot die minder dan 20km /uur vaart of niet langer is dan 15 m heb je in België of Nederland geen vaarbewijs nodig. In de meest andere landen wordt er na de vaarinitiatie een tijdelijke vaarvergunning afgegeven voor een periode gelijk aan de huur van de boot. Portugal vormt hierop een uitzondering , dus daar heb je een vaarbewijs nodig. Natuurlijk is het hebben van vaarervaring een pluspunt zeker als het om en grotere boot gaat. Evenwel alle specifieke charterboten, die zijn te herkennen aan bijvoorbeeld de rubberen bescherming-strips, zijn zodanig ontworpen om probleemloos en gemakkelijk te besturen.

boat3

Wat is er zoal te zien op je vaarweg?

 

Op het water ontdek je heel wat oeverdieren zoals reigers en eendjes van alle aard. Bekijk gebouwen of monumenten vanuit een andere hoek. Geniet van de natuur. Kijk uit over uitgestrekte velden en akkers. Ruik de omgeving. Geniet ook van de vriendelijke aanwezigheid van hengelaars, wandelaars en wielertoeristen die ook graag de rust van het water of de oever opzoeken.

boat4

Gepersonaliseerd ontvangst

 

Op elke vertrek basis wordt je niet alleen hartelijk ontvangen maar wordt je ook gebrieft over een aantal essentiële zaken. Immers de veiligheid van de boot met zijn bemanning is prioritair. Tijdens dit ontvangst in het receptielokaal worden er een aantal administratieve zaken geregeld. Zo wordt de boot overdracht geregeld, de waarborg voor de boot overgedragen en kunnen er nog een aantal opties zoals het huren van fietsen of een barbecue geregeld worden. Je kan hier ook eventueel een afgesloten parkeerplaats huren of andere plaatselijke opties regelen. Informatie brochures betreffende lokale troeven vind je ook in de info rekken.

boat5

Uw vaarroute uitgelegd!

 

Na het administratieve gedeelte wordt de vaarroute en de eventuele specifieke kenmerken van die vaaromgeving toegelicht. Zo verneem je de bedienings tijden van de sluizen en bruggen of worden de mogelijke aanmeerplaatsen toegelicht. Neem eventueel een notaboekje mee om één ander te noteren zodat je na de briefing hierop aan boord kan terugvallen. De meeste gegevens staan ook vermeld in het boordboek.

boat6

Degelijke vaarinitiatie

 

Het besturen van een boot is relatief eenvoudig. De uit te voeren handelingen zijn logisch en niet tegengesteld aan het rijden met een auto. Wel moet je rekening houden dat een boot zich bevindt op een glad oppervlakte. Daarom reageert een boot met vertraging op het insturen en glijdt hij verder uit dan je eerst zou verwachten. Eens je dit gevoel in de vingers hebt is het besturen van de boot tamelijk eenvoudig. Onze speciale charter jachten zijn zodanig ontworpen dat iemand met zelfs weinig ervaring de boot uitstekend kan besturen. Met een boegschroef die een dwars aandrijving is vooraan kan je de boeg wegdrukken bij manoeuvres zoals het verlaten van een sluis, het aanmeren of het achteruit varen. Voor de afvaart wordt er een proefvaart gemaakt waarbij de instructeur u de boot leert te besturen. Ook tijdens deze overdracht worden andere zaken eigen aan de boot verklaard, zoals hoe werkt de oven, de ijskast, waar liggen de reddingsvesten, hoe sluit men de boot af enz.

boat1
Waar kan men aanmeren?

 

Bij de bespreking van je vaarroute op de kaart worden de mogelijke aanmeerplaatsen aangeduid. Een symbooltje kenmerkt deze plaats. Er zijn vele vrije aanmeerplaatsen, daar kan men 24 uur verblijven, er zijn wachtsteigers aan bruggen en sluizen met een beperkte aanmeertijd of er zijn de jachthavens in steden en gemeenten die je bovendien nog eens voorzien in een aantal faciliteiten zoals stroom, water, sanitair enz. In Frankrijk kan je overal vrij aanmeren, zolang je het andere verkeer maar niet hindert.

boat2
Hoe verloopt het versluizen?

 

Eigenlijk is het versluizen een eenvoudige klus. Meestal is er een sluismeester aanwezig die je bovendien nog eens een handje toesteekt. Eens de sluis binnengevaren leg je de boot voor -en achteraan handvast aan de bolders of de kade. De boot hoef je niet uit alle macht tegen de kade te trekken.Bij te wenig hechtpunten trek je de boot in het midden tegen de kade aan. Je moet vooral opletten dat er voldoende touwlengte voorzien is die de stijging of daling kan begeleiden. Eens de sluisdeuren weer geopend zijn vaar je rustig buiten, niemand wil je hierin opjagen. Wanneer er grote boten voor jou vertrekken wacht je met de touwen te lossen totdat deze de sluis verlaten hebben. Woeling in het water kan de boot ongewild een kant opdrukken. Beroepsvaart laat je steeds voorgaan. Je probeert te communiceren met de sluismeester die je meestal een plaats in de sluis aanwijst. Vooral rustig blijven telt.

boat3

Het leven aan boord

 

De boten zijn voorzien van een aantal cabines, natte cellen en een midden lounge met ruime tafel, zitbanken en keukencompartiment. De cabines hebben aangename zachte matrassen waarop je zo in slaap dommelt. In het premium gamma zijn de bedden opgemaakt, voor de Classic -en traditional line is het beddengoed voorzien op bed. In het gamma premium line heeft iedere cabine een eigen natte cel met wasbakje, toilet, en douche. Bij de Classic line kunnen natte cellen gemeenschappelijk zijn voor meer of één cabine. Het warm water voor de douche en de keuken wordt opgewekt door de motor en bij stilstand elektrisch indien men walstroom neemt. Aangezien een boot autonoom is komt alle energie van de motor of de batterijen. Om de batterijen in optimale conditie te houden dient men dagelijks omtrent 5 uur te varen. Ook is er een ruime watervoorraad voorzien.

boat4

Dineren aan boord

 

Verwen u zelf culinair en bereid de lekkerste sterren-gerechten aan boord. Er zijn voldoende potten en pannen, keukengerei, eetgerei zoals glazen, bestek, borden en tassen of zelfs champagne glazen aan boord. Boten die uitgerust zijn met een oven zijn voorzien van een ovenvaste schotel passend voor de oven. De boot beschikt ook over een meestal ruime ijskast met apart vriesvak. Kook platen op gas zorgen dan voor de opwarming van uw gerechten of het koken van water voor de koffie of thee. Standaard is er geen koffiezet apparaat aan boord aangezien deze steeds werken op 240V en die is niet aanwezig als men niet aan de walstroom aangesloten is.

boat5

Bagage en persoonlijke spullen

 

Alle boten bieden voldoende leg -en hangkasten om je persoonlijke spullen in op te bergen. Grote vaste valiezen vermijd je best aangezien die moeilijk op te bergen zijn. Opteer voor sporttassen die opvouwbaar zijn. Denk er ook aan om schoeisel mee te nemen met een bleke antislipzool, zo trek je geen moeilijk verwijderbare strepen op de boot en sta je vaster op een eventueel nat bovendek. Een paar werk -of tuinhandschoenen zijn ook nuttig voor het manipuleren van de touwen.